Van de Mheen Foodservices verlaagt piekbelasting met WMS

Een belangrijke wens van de Mheen Foodservices was de leveringbetrouwbaarheid te verhogen en pieken beter aan te kunnen. Door de implementatie van een Warehouse Management Systeem en barcodescanning is dat gelukt. "Het is veel gemakkelijker om tijdelijke krachten in te werken. Dat scheelt met name in de zomerperiode veel tijd."

 

Nieuw pand

Van de Mheen Foodservices is een totaalleverancier voor bedrijven die op professionele wijze food en non-food horecabenodigdheden leveren. Van de Mheen verhuisde onlangs naar een gloednieuw pand in Harderwijk. De nieuwbouw vormde een goede aanleiding om de logistieke processen opnieuw te bekijken. Een goed moment om ook de processen op de werkvloer te optimaliseren door middel van geautomatiseerde hulpmiddelen.

 

Warehouse Management Systeem

Margriet van de Pol, verantwoordelijk voor de financiële administratie en automatisering: “Actemium stelde voor om met Actemium WMS te gaan werken, een pakket dat via een interface naadloos kan worden geïntegreerd met Navision. Navision is het ERP -pakket waar wij mee werken.”

Van de Pol bezocht enkele andere klanten om te kijken hoe WMS in de praktijk werkt. “Het Actemium WMS heeft zich in de praktijk ruimschoots bewezen. Het pakket bevat veel functionaliteit en is flexibel. Het is gemakkelijk aan te passen aan onze eigen wensen. Bovendien snapt Actemium onze processen en kan ons daardoor van nuttige adviezen voorzien. En tot slot hebben we nu alle vrijheid om de hardware te kiezen die we willen.”

 

Draagvlak

Van der Mheen heeft de oplossing ingericht in nauw overleg met vier key users. “Door mensen van de werkvloer erbij te betrekken, zorg je ervoor dat het systeem dat je bouwt ook écht aansluit bij de praktijk. Achter het bureau kun je best het proces uittekenen, maar in de praktijk blijkt dat er veel meer uitzonderingen zijn dan je denkt. Nu hebben we de key users betrokken bij de beslissing of we die uitzonderingen wel of niet zouden automatiseren. Daardoor duurt het project in de voorbereidingsfase wel wat langer, maar je bereikt ermee dat de oplossing ook echt door de gebruikers wordt gedragen.”

 

Leveringsbetrouwbaarheid

Het verhogen van de leveringsbetrouwbaarheid door de implementatie van het WMS en barcodescanning is gelukt. “Het was direct merkbaar voor onze klanten. We maken nauwelijks nog pakfouten, de klant ontvangt wat hij heeft besteld en wordt door onze voorraadbetrouwbaarheid ook sneller geïnformeerd over eventuele manco’s,” geeft Van de Pol aan. “Doordat we nauwelijks nog fouten maken vangen we de pieken ook veel makkelijker op.” Ook de orderpickers zijn enthousiast. De tijd is voorbij dat ze moeten zoeken naar producten die niet op de juiste locatie blijken te staan. Bovendien is het veel gemakkelijker om tijdelijke krachten in te werken. Dat scheelt met name in de zomerperiode veel tijd,” weet Van de Pol.

 

SSCC en EDI

De tijdwinst op de afdeling goederenontvangst wordt behaald op het moment dat SSCC is geïmplementeerd. “Vrijwel alle grote leveranciers werken hier al mee. Zij kunnen ons straks op het moment dat de vrachtwagen bij hen vertrekt een EDI -bericht (DesAdv) sturen waar in staat welke goederen er op de pallet staan. Nu controleren we de inkomende goederen twee keer: bij ontvangst en bij inslag. Als SSCC eenmaal is ingevoerd, kunnen we die eerste controle overslaan,” vertelt Van de Pol. Bovendien krijgt Van de Mheen dan meer grip op de houdbaarheidsdatum van de levensmiddelen in het magazijn. De THT zit immers al in het EDI-bericht.

“De werkwijze, zowel in het magazijn als op de verkoopafdeling, is door de implementatie van het WMS behoorlijk veranderd. De processen zijn beter op elkaar afgestemd en een stuk efficiënter. Bovendien is de foutkans verlaagd en heeft Van de Mheen Foodservices een waterdicht zicht op de voorraad. Onze leverbetrouwbaarheid is daardoor fors verbeterd,” besluit Van de Pol.

 

Video: Van de Mheen

 

Ook uw piekbelasting verlagen?

Wij zijn benieuwd naar úw volgende logistieke stap en denken er graag over mee.

Bel +31 (0)888 318 100 of vul het contactformulier in.


    Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met uw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor u uiteengezet hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan en welke rechten u heeft. Via bovenstaande checkbox geeft u uw akkoord op het verwerken van uw persoonsgegevens.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Projectdetails

  • Koppeling met Microsoft Dynamics NAV ERP systeem
  • Verhogen leverbetrouwbaarheid
  • Meer grip op de houdbaarheidsdata
  • Minder zoeken
  • Makkelijker tijdelijk personeel inzetten
  • Voorkomen van fouten

 

Over Van de Mheen foodservices

Van de Mheen Foodservices is de groothandel voor horeca en cafetaria in de regio Harderwijk. U vindt een groot assortiment vers en horecamaterialen.

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

 
 
 
&nbp;

Het gebruik van cookies stelt ons in staat u een optimale gebruikservaring te bieden. Klik op OK! om akkoord te gaan met ons cookiebeleid. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close