Rhenus Freight Logistics integreert keten met scanning

Rhenus streeft een zo verregaand mogelijke ketenintegratie na. "Daarbij is het uiteraard belangrijk om informatie over zendingen met de schakels voor en achter je in de keten foutloos en efficiënt te delen."

 

Scanning en EDI

Als vooruitstrevend bedrijf werkt Rhenus contract Logistics in zijn warehouses sinds jaar en dag met scanning en EDI. Bij Rhenus Freight Logistics werden de inkomende en uitgaande goederen echter nog niet in deze informatieketen opgenomen. De vestiging in Venlo is als eerste in Nederland ertoe overgegaan ook deze stromen te voorzien van barcodelabels.

 

Verregaande ketenintegratie

Interne ICT-dienstverlener Rhenus ICT Services had als taak het uniformeren van de ICT-architectuur van de Venlose vestiging aan de rest van het concern. “We streven naar standaardisatie”, zegt Kees Driessen, managing director Rhenus ICT Services. “Als alle vestigingen met dezelfde applicaties en systemen werken, weet je zeker dat je altijd met elkaar kunt communiceren en kennis en ervaring kunt uitwisselen.”

Voor de vestiging in Venlo betekende dit enerzijds de aansluiting in het Nederlandse IP-netwerk van Rhenus ICT Services voor de communicatie, en anderzijds een overstap naar Logitrack, het op basis van Oracle-technologie ontwikkelde maatwerk ERP-systeem. De vervolgstap was de implementatie van barcodescanning bij de inkomende en uitgaande goederen. Systeemontwerper Michiel Arentsen: “Wij passen intern al heel lang barcodescanning toe, maar voor onze inkomende en uitgaande goederen werkten we nog gewoon met papieren lijsten waarop werd afgevinkt of alles was ontvangen of ingeladen.”

Dit voldeed niet aan de wensen van System Alliance Europe, een samenwerkingsverband van groepagebedrijven waar Rhenus deel van uitmaakt. System Alliance Europe streeft een zo verregaand mogelijke ketenintegratie na. Daarbij is het uiteraard belangrijk om informatie over zendingen met de schakels voor en achter je in de keten foutloos en efficiënt te delen.

 

Datacollectie met middleware

Datacollectie is een effectief middel om dit te bereiken. Hoewel Rhenus ICT Services wel de specialisten in huis heeft om een applicatie en interface te ontwerpen, riepen ze toch de hulp in van Actemium. Rhenus wil zich op ICT-gebied focussen op zijn kernactiviteiten: het ontwikkelen in Oracle. Overige werkzaamheden worden uitbesteed.

Logitrack is een van de voornaamste applicaties waar de systeemontwerpers aan werken. De scanapplicatie moet uiteraard met deze ERP-software samenwerken. Op zoek naar de juiste middleware kwam Arentsen al snel uit bij RFgen en Actemium. “Actemium is de belangrijkste partner van RFgen in Europa. Voor ons was het belangrijk om met een partij in zee te gaan die ons in heel Europa kan bijstaan. Wij beginnen met wegvracht in Venlo, maar de verwachting is dat we dit ook bij luchtvracht en zeevracht gaan uitrollen. We waren dus op zoek naar een partner die ons op al die gebieden kan ondersteunen.”

Na de eerste gesprekken groeide het enthousiasme. “Wij zijn gewend om projectmatig te werken. Het bleek dat onze  aanpak precies aansluit bij die van Actemium. We volgen dezelfde werkwijze. Dat communiceert heel gemakkelijk, want je hebt eigenlijk aan een half woord genoeg. Helemaal omdat Actemium onze branche goed kent. Ze hebben kennis van de in onze sector gebruikelijke werkwijzen en procedures”, zegt Arentsen.

 

Resultaat

In drie maanden tijd is het project opgeleverd, binnen de gestelde deadline en binnen het budget. Dat verbaast Driessen niets. “Als je beide gewend bent op een projectmatige manier te werken, dan kan er eigenlijk weinig mis gaan.” Ook na oplevering bleek alles soepel te werken. “We zijn nu drie maanden verder en hebben Actemium nog niet één keer hoeven bellen.”

Omdat Rhenus ICT Services zelf de applicatie wil kunnen onderhouden, is besloten om alle businesslogica en functionaliteit in Logitrack onder te brengen en niet in RFgen. “Als wij in onze processen iets aanpassen, dan kunnen we die verandering ook zelf doorvoeren in de businesslogica die RFgen aanstuurt”, verklaart Arentsen.

Rhenus ICT Services zal bij toekomstige projecten Actemium weer inhuren. “Wij werken graag samen met vaste partners. Dat past in onze visie van standaardisatie en uniformiteit. We streven in alles continuïteit na: in onze processen, maar ook in onze partnerships. Actemium heeft zich in dit project bewezen en is in staat met ons mee te groeien. Dat is een geruststellende gedachte.”

 

Projectdetails

  • Rhenus Freight Logistics
  • Logistieke diesntverlening
  • Koppeling met Maatwerk Oracle ERP systeem
  • Ketenintegratie
  • Informatie over zendingen delen
  • Standaardisatie

 

Ook uw keten integreren?

Wij zijn benieuwd naar úw volgende logistieke stap en denken er graag over mee.

Bel +31 (0)888 318 100 of vul het contactformulier in.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

 
 
 
&nbp;