PostNL optimaliseert aansturing gerobotiseerd magazijn met masterdata

PostNL heeft in het fulfilment distributiecentrum in Houten het grootste gerobotiseerde magazijn (Autostore) van Benelux in gebruik genomen. Daarmee anticipeert Nederlands grootste pakketbezorger op een snelgroeiende e-commercemarkt. "Voor zowel het voorraad- en locatiebeheer als het verzendproces hadden wij behoefte aan een productscanner. De calculaties die ons WMS maakt voor het picken en verpakken van alle orderregels valt of staat met de kwaliteit van masterdata, die wij nu nauwkeurig geautomatiseerd verzamelen."

 

‘Goods-to-man’ orderpicksysteem

Het 17.000m2 distributiecentrum van PostNL in Houten is volledig gespecialiseerd in het logistiek verwerken van webshopbestellingen. Een snelgroeiende markt waarin nauwkeurigheid en snelheid cruciaal zijn en grote pieken voorkomen tijdens feestdagen en verkoopacties. “Wij implementeren hier gefaseerd een ‘goods-to-man’ orderpicksysteem, ook wel Autostore genoemd, met een totale capaciteit van 20.000 bakken en ruim 40 robots,” vertelt Michiel Kalis, Program Manager Fulfilment van PostNL. “Daarmee zijn de orders van onze e-commerceklanten tien keer sneller te verzamelen en verdriedubbelt onze totale efficiëntie.”

 

Veranderingen in klantwensen en bestelmomenten

De e-commercemarkt groeit al jaren met dubbele cijfers. Behalve grote nationale en internationale e-tailers richten ook steeds meer mkb-bedrijven zich op het online verkopen van producten. “Dankzij deze fulfilment operatie kan elke webshop de volgende dag of al dezelfde dag leveren”, zegt Klant implementatie Consultant Hugo de Munnik. “Wij kunnen hier zowel flexibel inspelen op veranderingen in de wensen van onze e-commerceklanten, als de bestelmomenten van consumenten. Momenteel wordt zo’n 30% van alle orders in de avonduren besteld, die hier al na een half uur tot een uur klaar staan voor verzending.”

Meer dan meten en wegen

Masterdata wordt steeds belangrijker voor het optimaliseren van opslag, orderverzamelen, verpakken en transporteren. De Master Data Acquisitie-oplossing (MDA) van Actemium meet bij PostNL het volume en gewicht van alle producten als input voor het WMS en maakt een foto om het orderpickproces visueel te registreren. Tevens biedt deze oplossing de mogelijkheid om additionele data toe te voegen. “Het gewicht is zowel belangrijk voor de robots die tot 30 kilo kunnen tillen als de verpakkingsdoos, terwijl de afmetingen het type doos bepalen”, vervolgt Kalis. “De calculaties die ons WMS maakt voor het picken en verpakken van alle orderregels valt of staat met de kwaliteit van masterdata, die wij hier nauwkeurig geautomatiseerd verzamelen.”

 

Succesvolle samenwerking

De MDA-oplossing die Actemium heeft geïmplementeerd is voor PostNL een belangrijke schakel in een kritisch logistiek proces. “De gedrevenheid waarmee Actemium aan ons Autostore-project heeft meegewerkt, is bewonderenswaardig”, zegt Kalis. “In mijn visie meet je het succes van een samenwerking niet aan het voorkomen van fouten, maar aan de betrokkenheid en snelheid waarmee ze worden opgelost. Tijdens innovatieve projecten loop je namelijk altijd wel tegen onverwachte uitdagingen aan, waarbij Actemium ons goed en snel heeft geholpen.”

 

Ook uw magazijn optimaal aansturen met de juiste stamdata?

Wij zijn benieuwd naar úw volgende logistieke stap en denken er graag over mee.

Bel +31 (0)888 318 999 of vul het contactformulier in.


    Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met uw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor u uiteengezet hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan en welke rechten u heeft. Via bovenstaande checkbox geeft u uw akkoord op het verwerken van uw persoonsgegevens.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Projectdetails

  • Koppeling met WMS
  • Automatisch verzamelen masterdata
  • Betere aansturing logistieke processen

 

Over PostNL

PostNL is de schakel tussen verzenders en ontvangers van post en pakketten en de fysieke en online wereld. Het bedrijf levert met ongeveer 46.000 medewerkers oplossingen en diensten voor post en logistiek in dertien landen, verdeeld over drie continenten. Op een doordeweekse dag bezorgen ze in de Benelux gemiddeld 575.000 pakketten en 9 miljoen brieven. Dankzij geavanceerde IT vindt PostNL de meest efficiënte route voor elk poststuk en pakket.

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

 
 
 
&nbp;

Het gebruik van cookies stelt ons in staat u een optimale gebruikservaring te bieden. Klik op OK! om akkoord te gaan met ons cookiebeleid. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close