Mathot verbetert kwaliteit en efficiency met slimme aansturing orderverwerking

Mathot , leverancier van medische hulpmiddelen, verbetert de kwaliteit, efficiency en flexibiliteit van het orderpicken met een voicepicking oplossing. Dankzij een slimme aansturing van het pickproces zijn ze nu minder afhankelijk van de kennis en ervaring van orderpickers en worden er nog minder fouten gemaakt. "De nieuwe voice-oplossing helpt de betrouwbaarheid van ons pickproces verder te verhogen en de efficiency met ruim 20% te verbeteren, onder andere doordat een handmatige controle niet meer nodig is", zegt manager inkoop & logistiek Frank van Leuven.

 

Leverbetrouwbaarheid verhogen

Mathot Medische Speciaalzaken is een merkonafhankelijke leverancier van medische hulpmiddelen. In het magazijn bij Haarlem worden dagelijks 700 tot 1100 order verzameld om bestellingen binnen 24 uur te leveren. “Het grootste deel van onze klanten zijn mensen die thuis producten nodig hebben voor een stoma, continentie, wondverzorging en orthopedie. Daarnaast leveren wij aan zorginstellingen, waar er logistiek gezien meerdere klanten op hetzelfde afleveradres wonen. Wij hadden al een hoge leverbetrouwbaarheid van 99%. Omdat onze klanten afhankelijk zijn van onze medische producten blijven wij investeren in het verbeteren van ons logistieke proces.”

 

Slimme aansturing orderverwerking

Behalve de leverbetrouwbaarheid zijn flexibiliteit en efficiencyverbetering belangrijke redenen geweest om te investeren in voicepicking. “Wij leveren producten waarvan de verpakkingen veel op elkaar lijken, waardoor onze orderpickers productkennis nodig hadden om geen fouten te maken”, vervolgt van Leuven. “Dankzij voicepicken op basis van EAN-nummers is de foutkans nihil en kunnen wij makkelijker nieuw personeel inwerken. Verder is onze efficiency nog meer verbeterd door direct te picken in de verzenddoos, looproutes te optimaliseren en ondersteuning van multi-orderpicken. De voice oplossing kiest de juiste verpakking op basis van de productvolumes en klantwensen.”

Navision-integratie

Mathot is na online onderzoek en een beursbezoek uiteindelijk bij Actemium terechtgekomen vanwege de aanwezige kennis en ervaring met voicepicking. “Wij voelden snel een vertrouwde klik met de mensen van Actemium, die ons geholpen hebben met logistiek advies, levering en implementatie van de Vocollect-oplossing en het WLAN en optimaliseren van de beschikbare koppeling met ons Navision ERP-systeem”, aldus van Leuven. “Net als wij werken zij klant- en oplossingsgericht en kunnen ze flexibel plannen. Dankzij hun oplossing en advies zijn de processtap ‘verpakken’ en een handmatige ordercontrole al direct overbodig geworden.”

 

Ook uw orderverwerking slim aansturen?

Bezoek een van onze evenementen en leer hoe!

Inspiratiesessie Voice picking: orderpicken met je stem!

 

Masterclass Voice picking voor gevorderden

 

Projectdetails

  • Koppeling met Dynamics NAV ERP
  • Minder fouten en een hogere leverbetrouwbaarheid
  • Meer sturing in het pickproces
  • Efficiëntere looproutes
  • Processtappen verpakken en eindcontrole zijn komen te vervallen (nu tijdens het picken)

 

Over Mathot

Mathot Medische Speciaalzaken is een familiebedrijf dat al sinds 1897 medische hulpmiddelen levert en is in 1997 onderscheiden met het predicaat Hofleverancier. Vanuit het hoofdkantoor in Haarlem en vestigingen verspreid over Nederland levert zij vooral producten voor stoma-, continentie- en wondverzorging. Verder kunnen mensen er terecht voor therapeutische elastische kousen en orthopedische hulpmiddelen.

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

 
 
 
&nbp;